Lehdistötiedote: Solar Water Solutions yhteistyöhön hollantilaisen Climate Fund Manager sijoitusyhtiön kanssa

Espoolainen Solar Water Solutions varmisti 12 m€:n vedenpuhdistamoprojektin pilotoinnin Keniassa. Tällä hetkellä vain 24%:lla kenialaisista on puhdasta ja turvallista juomavettä saatavilla.

CFM TO PARTNER WITH SWS TO SUPPORT DEVELOPMENT OF SOLAR-POWERED DESALINATION IN RURAL KENYA

Hollantilainen merkittävä institutionaalinen sijoittaja Climate Fund Managers (CFM) rahoittaa 200 vedenpuhdistuslaitteen asentamisen Kituin maakuntaan Keniassa. Laitteistot valmistetaan suomalaisen vesiteknologiayhtiö Solar Water Solutionsin tehtaalla Espoossa. Nyt alkava pilotointi tähtää tarjoamaan puhdasta juomavettä 400 000 kenialaiselle vuoteen 2023 mennessä. Toteutuessaan koko hankkeen arvo tulee olemaan jopa 12 m€.

“Olemme erittäin mielissämme hankkeesta, sillä maaseudun ihmiset Kituin alueella kaipaavat puhdasta vettä kaikkein kipeimmin. Tämä on koko minun urani kiinnostavin projekti”, sanoo Kituin alueen vesiasioista vastaava ministeri Emmanuel Kisangau.

Viime keväänä Solar Water Solutions keräsi joukkorahoituskampanjassa yli 250 000 euroa alle vuorokaudessa ja koko 1,2 m€:n kampanja merkittiin täyteen ennätysajassa. Rahoituksen turvin yritys on voinut avata kansainvälisiä ovia ja saavuttanut merkittävän virstanpylvään.

Sopimus on kansainvälinen läpimurto aurinkovoimaan perustuvan vesi-infrastruktuurin saralla. Suolaisen pohjaveden puhdistaminen vaatii tasaisen paineen, joten aurinkovoima on toistaiseksi ollut tähän tarkoitukseen luonteeltaan liian vaihtelevaa. Insinööri Heikki Pohjolan keksimä mekaaninen ratkaisu pitää paineen tasaisena satoi tai paistoi. Pienet puhdistamot sijaitsevat hajautetusti ympäri aluetta ja niiden kyljissä on automaatit, joista paikalliset voivat ostaa vettä edullisesti kännykällä tapahtuvaa maksua vastaan.

Climate Fund Managersin sijoitusjohtaja Tarun Brahma näkee potentiaalin vastuullisessa sijoittamisessa: “Tämä hanke täyttää sijoitustemme pääkriteerit: tarjoamme uusiutuvalla energialla turvallista juomavettä heille, joille sitä ei aikaisemmin ole ollut tarjolla.”

Solar Water Solutionsin toimitusjohtaja Antti Pohjola iloitsee siitä, miten yhtiö on nyt saanut kaikki tärkeät palaset kohdalleen: ”Meillä on energiatehokkain aurinkovoimalla toimiva vedenpuhdistusteknologia, rahoittajana johtava institutionaalinen sijoittaja, hyvät paikalliset kumppanit ja markkinaehtoinen liiketoimintamalli. Tällaiset kumppanuudet voivat mullistaa puhtaan edullisen juomaveden saatavuuden Kenian maaseudulla sekä koko Afrikassa.”

Innovaatio on juuri saanut myös kansainvälistä tunnustusta: ”Pääsimme marraskuussa TIME- lehden Best Inventions of 2020 -keksintöjen joukkoon”, kertoo Solar Water Solutionsin operatiivinen johtaja Anna Pohjola.

Lisätietoja:
Anna Pohjola, operatiivinen johtaja, anna.pohjola@solarwatersolutions.fi, +358 50 3503895